3dfx Voodoo Rush (InnoVision 3DXRush) (Chirurgia VGA - przywracanie do życia piękności)

by tom ⌂, 2023-09-15, 11:37 (734 days ago)

card: 3dfx Voodoo Rush (InnoVision 3DXRush)
gpu: 2x3dfx + AT25
board: 600-0023-02
ram: 6MB EDO 12x256Kx8 35ns
bus: 64-bit
pci: 5V
directx: 5
out: vga
bios: MX28F1000QL@PLCC32 wlutowany, v2.00.26

src: beszcza (www.retromania.org.pl) {
W mojej retro jamie mam już dużą bazę komputerów jak i laptopów. Części też sporo jednak robiąc porządki znalazłem płytę pod socket 7. Szybka weryfikacja w procesory i znalazłem P120! Postanowiłem złożyć kolejną maszynkę ale tym razem pod gry MS-DOS połączone z Voodoo. Płyta okazała się, że wymaga drobnej naprawy - wymiana kondensatorów. Po wymianie odpaliła od strzała wraz z P120, 32 mb ramu i kartą S3.

Wszystko prowizorycznie zbudowałem na moim blacie roboczym i nastąpiła instalacja oprogramowania oraz konfiguracja sterowników. Wszystko pięknie zadziałało więc zacząłem szukać obudowy z epoki oraz Voodoo. Ceny jedno i drugiego są dość wysokie więc projekt trochę zwolnił ponieważ szukałem okazji. Obudowę udało się złapać na OLX a Voodoo Rush pojawił się na jakiejś grupie retro.

Szybko napisałem do właściciela. Otrzymana informacja to "działała 10 lat temu, więc myślę, że nadal działa". Dla mnie to informacja, że biorę kota w worku. Postanowiłem zaproponować 50 zł z wysyłką. Sprzedający się zgodził więc oczekiwałem paczki.

No i nastał dzień radości! Czwartek! Odbieram dwie paczki jest obudowa i jest Voodoo! Radość ogromna jadę do mojej pracowni i... Paczkę otwieram z obudową, która została uszkodzona przez kuriera. Masakra... Patrze w Voodoo i... Nie działa na płycie z chipsetem Vxpro. Sprawdzam na kolejnej płycie z P4 i... Nie działa... Masakra...

Po dwóch dniach udało mi się dojść do ładu z obudową i trzyma się całości, powiedzmy że naprawiona. Na grupie 3dfx.pl, gdzie jestem użytkowaniem od ponad roku postanowiłem szukać pomocy. Dzięki uprzejmości ludzi z forum trafiłem na smole. Grupowy master od napraw sprzętu :) Wymiana informacji na signalu pozwoliła na wysłanie karty do niego. Teraz wszystko w jego rękach :) Czas pokaże czy karta ruszy :) Dziękuję bardzo za pomoc i chęć naprawy mojej karty :)
} historia pelna emocji, badzmy dobrej mysli :)

info:
* karta w bardzo zlym stanie, spedzila troche czasu w wilgoci, wszechobecna korozja, co gorsza praktycznie kazda via jest podgnita - wskazane pranie w wannie u-d
* brak sledzia, moze byc problem ze znalezieniem dawcy - do uzupelnienia
* pod mikroskopem przepatrzone z grubsza chipy, ramy wygladaja na ok, oba 3dxf tez, natomiast at25 czyli 2d ma brzydkie slady zalania
* odpale ja jak jest i sprawdze czy sa napiecia jakies i jak jest wykrywana
* platforma testowa: 98SE SP3, Pentium III 500/100, SDRAM 128MB/PC133@100, ASUS P2B, HDD SEA30GB DX9.0c
* niewiarygodne ale karta przechodzi post i wyswietla obraz :) magia voodoo na i440bx? ;)
* uruchomilem memtest aby sprawdzic czy platforma jest stabilna - zaliczony
* diagnoze zaczalem robic przed otrzymaniem opisu, to ze rush nie chce dzialac z p4 to wiadomo, one nie lubia sie z intelami i8xx+ ale ze nie chce dzialac z via 430vxpro? hmm, to jest dziwne, moze sie nie lubia a z i430vx by poszla? dlatego testuje je na i440bx :) mozliwe tez, ze wkladal ja do zlego slotu pci ktory szarowal zasoby z innym urzadzeniem na pci a tego rush moze tez nie lubic, to sa w koncu grymasne karty jak to voodoo ;)
* ok, w98 dociagnal sterowniki, karta wykryta jako standardowa vga, potrzeba sterow dla at25
* zainstalowane sterowniki oemrush, karta wykryta jako 'AT25 + Voodoo Rush (Single Board)'
* dxdiag 2d testy ok, 3d fail, pojawily sie lekkie artefakty na ekranie, podczas testu ok - wskazanie na sterowniki
* d3dtest w trybie rgbramp zaliczony ok
* puscilem "na pale" 3dm99, wyswietlil blad ze brak karty 3d, ale test odpalil, brzydkie artefakty na texturach i zwiecha
* przeinstalowane sterowniki, tym razem wszystkie pliki od 3dfx nadpisane starszymi wersjami, zasadniczo rush nie ma sterow dla 98, tylko dla 95 i dx5, to moze byc rowniez problem, pulpit ustawiony na 640x480
* pady na pci przemyte benzyna ekstrakcyjna
* testy z dosbench zaliczone, wlacznie z doom i quake, w win unreal gold dziala plynnie w 640x480 tryb 3dfx glide
* standardowe testy 3dfx w czystym dos przechodza ale brak tekstur, fizyka ok czyli fbi ok, tmu nie ok
* pod w98 zmienione sterowniki na 'DrivHIGH Xtreme86 V1.0a'
* 3dm99 zaliczony, 1133 punkty, niestety problem z teksturami a wlasciwie ich brakiem
* gdzies musi byc zimny lut, tmu do przepatrzenia
* nogi wszystkich ukladow trzymaja sie mocno, nie potrzeba lutowac, wskazanie na ram
* karta wymoczona i umyta w ipie, sprawdzone okoliczne rezystory smd, all ok
* testy w dos wykazuja artefakty, podgrzewanie kostek ram od tmu powoduje zanikniecie artefakow, brak teksturowania, fizyka ok
* 4 kostki ram przy tmu sa inne niz pozostale, do wymiany, oby tmu zyl ;)
* niestety nie mam kostek 35ns tylko 50, dawcy brak, trzeba sie rozejrzec na ali
* sa dostepne i stosunkowo niedrogie, ale nie wiem czy legitny chinczyk, jesli ktos ma sprawdzone i tanie zrodlo, to prosze o info
* podjeta decyzja ze kupie ramy i przelutuje 4 kostki, a jesli tmu bedzie padniety, to bedziemy zebrac o dawce ;)

fail :( mam nadzieje, ze tymczasowy i zobaczymy sie w part#2

web:
http://www.vgamuseum.info/index.php/companies/item/2-3dfx-voodoo-rush

ram EDO 35ns 256Kx16 SOJ40:
T224162B-35J 175zl/10szt https://pl.aliexpress.com/item/1005004317921781.html
V53C16258HK35 33zl/5szt https://pl.aliexpress.com/item/4001126151073.html

foto: 1-top, 2-bottom, 3-post-vga, 4-post, 5-boot, 6-at25-cfg, 7-unreal, 8-test-rig2, 9-3dm99-artefakty, 10-washing
[image] [image] [image] [image] [image] [image] [image] [image] [image] [image] [image]

Tags:
pci, 3dfx, voodoo, innovision

3dfx Voodoo Rush (InnoVision 3DXRush)

by tom ⌂, 2023-09-15, 14:12 (734 days ago) @ tom

neo:
Ale chwila - jakim cudem Unreal ma tekstury w trybie glide skoro nigdzie indziej nie działa? Musiał się odpalić w trybie software (bo na Rushu to by raczej płynnie nie chodziło)

smola:
Tez to zauwazylem i mam takie same wnioski, ze ten glide w unreal gold na win, to poszedl na procu (nie bylo tez mgly). Z ciekawostek, to dosowe demko nature pod 3dfx, ktore zapodal jenot, poszlo gladko ale tez tylko fizyka bez tekstur. Nizej file_id.diz:

VERTIGO NATURE
First at Crash 97
--------------------------------
Bug-Fixed Party Version
Win95 and DOS Executables
P166+ For Software rendering
Any Pentium for 3DFX
Extra driver patch, coming soon.

unreal config:
[image]

kgb:
ciekawe z tym unrealem, mozna by przestawic na software i porownac grafike - jakies takie poszarpane te tekstury, a w software zazwyczaj sa ostre
z tego co pamietam, to w raszu FBI i 2D razem korzystaja z 4mb, ale czy to FBI rozni sie od V1 pod wzgledem dzialania?
AT25 powinien zadowolic sie 2mb, jezeli FBI rowniez, to mozesz przelutowac polowe kostek dla TMU i w ten sposob sprawdzisz jego sprawnosc

neo:
A może tam jakiś wrapper działa? Zdecydowanie coś jest nie halo, bo wyraźnie brakuje ditheringu - color banding w menu i kręgi wokół świateł. No i płynne działanie - na tej karcie bym się spodziewał max kilkunastu klatek na sekundę

smola:
Fajny pomysl z przerzuceniem ramow z fbi na tmu ale to duzo roboty, wiec odpuszcze. Same ramy juz zamowione, beda na przelomie 11/12, przelutuje i zobaczymy. Unreal na bank poszedl w glide na sofcie, ta dll to tylko wrapper na directx, wiec poszlo jak poszlo. Za to dos, to juz direct access i hw, tam nie ma mowy o wrapperach, uwalony tmu albo/i jego ram. Nic innego raczej nie przychodzi mi do glowy ;) Ale to moze tez byc wina rokitnika %)

3dfx Voodoo Rush (InnoVision 3DXRush) part#2

by tom ⌂, 2023-09-15, 14:16 (734 days ago) @ tom

3dfx Voodoo Rush (InnoVision 3DXRush) part #2

info:
* przyszly kostki ram od chinczyka, troche polezaly, nieco szybsze, bo 30ns a "orginalne" 35 - one moglybyc wymieniane wczesniej, gdyz sa inne niz pozostale
* wymienione 4 szt. przy tmu - karta startuje poprawnie, tekstury wrocily
* demo nature pod dos/3dfx wyglada pieknie z teksturami
* testy w dosbench zaliczone, quake i doom ok, brak artefaktow
* znalazlem pasujacego sledzia z dawcy spalonej s3, jest 1mm offset ale wchodzi, lekka korekta pilnikiem ewentualnie ;)

dziala :)

foto: 1-lack-of-textures, 2-lack-of-textures2, 3-ram-rework, 4-ram-rework2, 5-ram-rework3, 6-ram-rework-final, 7-test-dos-nature-demo, 8-test-dos, 9-final, 10-missing-bracket
[image] [image] [image] [image] [image] [image] [image] [image] [image] [image]